![]() |
Kungsörnen omfattas av den statliga rovdjurspolitiken och är ofta föremål för diskussioner i viltförvaltningsdelegationerna. Foto: Anders Wirdheim |
De svenska jägarna ser sig som en förfördelad grupp. Och
ännu värre blir det nu när regeringen beslutat utöka de länsvisa så kallade
viltförvaltningsdelegationerna med två platser – från 12–14 ledamöter till 14–16 framöver. De två nya platserna ska nämligen besättas av representanter för
naturvård och naturturism.
”Det är snudd på provokation av regeringen” och ”Naturvården
får nu dubbelt så stor makt som jägarna” är bara två av många riktigt sura
kommentarer i jaktpressen.
Viltförvaltningsdelegationerna infördes av alliansregeringen
2009 för att flytta beslut om jakt närmare dem som berörs. Varje län har sin egen delegation och denna består av fem regionala politiker, som ska representera allmänheten, samt företrädare för
mellan sex och åtta olika näringar eller intressen. Dessutom har polisen en
plats.
Jag har suttit med som representant för den ideella
naturvården i Hallands län sedan starten, och jag har även haft ansvaret för
dessa frågor inom BirdLife Sverige, det vill säga landets ornitologiska förening.
Det är ornitologerna som i samarbete med Naturskyddsföreningen och
Rovdjursföreningen utser naturvårdens representant.
Det var också dessa tre organisationer som för mer än två år
sedan skrev ett gemensamt brev till regeringen och begärde att en sedan länge
utlovad utredning av hur delegationerna fungerar skulle genomföras. Den
forskning som bedrivits, inte minst genom statsvetaren Simon Matti vid Luleå
tekniska universitet, hade nämligen visat att de flesta
viltförvaltningsdelegationerna i landet hade en mycket stark övervikt för
jaktintresset. Omröstningar om rovdjur i dessa län har ofta slutat med 13–1 för
jägarna. Naturvårdaren har stått helt ensam.
Varför har det då blivit så här? Den främsta förklaringen är
att effektiv lobbying från jägarnas sida fått både politiska partier och olika
näringar att utse jägare som sina representanter. Detta är särskilt tydligt i
mellersta och norra Sverige men inte lika uttalat i söder. I delegationerna
agerar dessa personer i egen sak och inte som representanter för allmänheten
eller den näring de representerar. Detta är särskilt illa när det gäller politikerna. Om det ska
skapas någon slags form av legitimitet, måste politikerna i delegationen
representera sina
väljare och inte enbart sig själva.
Från
naturvårdens sida hade vi helst sett att systemet med
viltförvaltningsdelegationer gjorts om från grunden. Men en sådan lösning
verkar ha varit ett alltför stort steg att ta för regeringen som istället
alltså förstärker naturvårdens ställning en aning.
Men
i det stora hela kommer detta knappast att ändra någonting. Det är förvisso
ingen större skillnad om en omröstning slutar 13–1 eller 13–3.
Anders
Wirdheim
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar